Az e-könyv senyved, újra erőre kapott a nyomtatott könyv: mi a való?

Akik néhány éve még e-könyv guruként kezdtek karriert, most hajdani kiadójuknál print szerkesztői állásokra pályáznak – adja hírül a Telegraph, mintegy jellemezve a megváltozott könyvpiaci helyzetet. A Könyves Blog így számol be a folyamatról: „Éveken át tartó növekedés után a nagy kiadók idén először jelezték, hogy csökkent az e-könyvek eladása, ami ismét kételyeket vetett fel azzal kapcsolatban, hogy milyen és mekkora az elektronikus kiadványok szerepe a könyvkiadásban. Bár a tapasztalat azt mutatja, hogy a print és az e-változat békésen megél egymás mellett a piacon, a kérdés, miszerint az e-könyv megöli-e a nyomtatott változatot, még mindig aktuálisnak tűnik, holott a jelek szerint a két médium nem oltja ki egymást.”

Joanna Prior, a legnagyobb brit kiadó ügyvezetője, egyenesen önkritikát gyakorol. Így nyilatkozott: „Öt évvel ezelőtt sokkal óvatosabban kellett volna eljárnunk. Valahogy – és ez rossz pillanat volt – elvesztettük a bizalmunkat a nyomtatott könyv erejében.”

Az e-book nem bizonyult csodaszernek. Ahogy a televízió sem annullálta a rádiót – majd később az új fordulat nyomán a számítógép sem száműzte a tévét -, úgy az elektronikus könyv sem szanálta fel a nyomtatott kiadványokat. Nem könnyű elhagyni a megszokásokat, hagyományokat. A papírkönyv a kulturális génekbe van kódolva. Vesszük-hordjuk, örökítjük a nyomtatott oldalakból álló tartalom konfigurációt. A printes könyvimádók megnyugodhatnak: a könyvek számos technológiai forradalmat túléltek már, és nagy eséllyel túl fogják élni az e-book meghonosodását is.

De valóban csökkent az e-könyv népszerűsége, függetlenül attól, hogy az e-book piac némileg szűkült? Ez már egy teljesen más kérdés. A valóság az, hogy meredeken emelkedik az e-olvasás elterjedtsége. Ugyanis a kép csak akkor teljes, ha a kereskedelmi adatokhoz hozzászámítjuk az ingyenes e-könyv letöltéseket is. Erről is lehet adatokat szerezni, elég, ha rápillantunk a nagy free e-könyvtárak elképesztő keresettségére, használatára. Az olvasók milliószámra küldik eszközeikre (e-reader, tablet, mobil) a könyveket. Nem is szükséges könyvtárat keresni: maguk a kereskedelemi portálok is irdatlan mennyiségben kínálják a szabad letöltésű írásműveket. És ott van a self-publishing, a szerzők önszervezésében megjelenő művek kínálata: itt az ár alacsony, vagy éppen az ingyenesség a jellemző, így az üzleti terjesztés adatai nem fedik le a tényleges olvasási hajlandóságot.

(Az ingyenes e-könyvek elérhetőségéről, letöltési lehetőségeiről: Ingyen e-könyv: nívós és korlátlan kínálat)

Az e-book-ot nyugdíjba küldeni korai lenne. Kereskedelmi értelemben sem biztos a távlattalanság. Az elektronikus tartalom közvetítése minden más kulturális szegmensben bombaüzletnek bizonyult. A Netflix (film, videó), és a Spotify (zene) ma már megkerülhetetlen fundamentumok. A könyv iparágban a könyv-applikációk rentábilisak. Az elektronikus könyv a maga papírműről migrált verziójában még keresi útját a kereskedelmi portálokon. De az olvasók figyelmében és napi kulturális rutinjában már megtalálta helyét, még akkor is, ha az üzleti kiforrottság hiánya miatt néhányan szkeptikusok a jövőjét tekintve.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

Christmas

HTML tags are not allowed.