Libri és Bookline: összeolvadnak a magyar könyv-óriások. Csak éppen miért?

Talán várható volt, talán nem: mindenesetre a meglepetés erejével hatott a hétvégi bejelentés. A Libri és a Bookline (újabb nevén Shopline) tulajdonosai megállapodtak abban, hogy a két céget összevonják, majd az újszülött márka a jövőben Libri-Shopline Nyrt. néven működne tovább.

A két cég összevonásáról közös sajtótájékoztató keretében számoltak be az érintett tulajdonosok, valamint a létrejövő cégcsoport menedzsmentjének képviselői. A tranzakciót a GVH-nak még jóvá kell hagyni, de ha ez megtörténik, azzal a hazai kulturális és könyvpiacon meghatározónak számító szereplő jöhet létre. Az új cég jelentős kiadói vagyon felett fog rendelkezni, és piaci ereje és pénzügyi pozíciója révén sikeresen felveheti a versenyt az egyre izmosodó multikkal is. Ez fontos szempont, mivel a kulturális javak kereskedelme nemzetközi színtéren zajlik, így a társaságnak nem csak a hazai konkurenciával kell szembenézni. Jönnek a hírek a globális vállalkozások kelet-európai terjeszkedéséről, az Amazon magyar megalapításáról szakmai körökben már kész tényként beszélnek.

Könyves szemmel nézve meghatározó, ahogy Starcz Ákos, a Bookline vezetője fogalmazott a sajtótájékoztatón: az egyes márkák közül a Shopline, a Libri és a Bookline is megmarad, a Libri bolthálózat változatlanul tovább működik, kiegészülve Shopline/Bookline márkaboltokkal. A Bookline könyvkiadó tevékenysége is megmarad, de ez átkerül a Libri kiadóhoz.  

Üzleti értelemben a fúzió nyilván arról szól, hogy csökkenteni lehessen a könyvkiadáshoz és forgalmazáshoz mára egyértelműen kapcsolódó veszteségességet. Ez érthető és követhető koncepció. Nem működhet egyetlen cég sem tartósan ráfizetésből. De az csak idekívánkozik: abból, hogy két – talán önhibáján kívül – vállalkozás veszteségeit összeadjuk, hogyan lesz nyereség, fejlődés? Talán lehet egyszerűsíteni a munkafolyamatokat, összevonni egyes tevékenységeket, és ebből ideig-óráig lehet a szaldót javítani, de hosszú távon ez aligha hozhat sikert, megújulást.

A kiadott sajtóanyagokból csak az hiányzott, hogy milyen új koncepció alapján kezdi meg a munkát egy olyan cég, amely kétségkívül az ország egyik legbefolyásosabb kulturális szolgáltatója lesz. Talán a következő napokban erről is hallani fogunk. Kérdéses, hogy a Gazdasági Versenyhivatal, hogyan tud döntést hozni az egyesülés engedélyezéséről, ha nem világos a fúzió társadalmi hatása? Vagy az engedélyezési kérelemnek része egy ilyen koncepció, csak az nem nyilvános egyelőre? Csak találgatni lehet.

A két nagy könyv-vállakozás egyesülése döntő jelentőségű kulturális értelemben. Az első tudosítások arról szóltak, hogy üzletileg mit hoz a fúzió, milyen lesz a tulajdonosi szerkezet. De mit jelent az egysülés könyves szempontból? Az olvasók, vásárlók számára milyen előnyöket, esetleg megalkuvásokat jelenthet majd az új cég üzlet- és könyvfilozófiája? Erről még nics információ.

Az egyesülés további menetéről és híreiről folyamatosan beszámolunk. Az e-könyv szempontjából elsősorban, de más össz-könyves vonatkozások összefüggésrendszere alapján is.

A fúzióról kiadott MTI közlemény a Híradó portálról elérhető itt.

 

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

Christmas

HTML tags are not allowed.